Feeds:
Inlägg
Kommentarer

En nystart.

Har haft bloggen vilande ett tag, pga. att jag inte haft någon inspiration. Under den senaste veckan har det dock kliat lite i fingrarna. Så jag hoppas att det kan hålla i sig. Och att ni kan finna något smart och användbart i de jag skriver.

Frukost är något jag har tagit upp flera gånger. Och under de senaste halvåret har jag och min pappa kommit fram till att frukost gör så att man står sig bra, men det ger också en försmak och ett sug efter mera.

I min familj har vi mycket krångel med våra magar, av olika anledningar, men man kan väll sammanfatta det med tarmproblem och magkatarr. Visst låter det mysigt?!?! För er som känner igen er i detta är mitt lilla tips, ät mindre. Så att magen får mindre att arbeta med. Du ska inte svälta dig själv! Men ta några dagars fasta. För att klara fastan kan man hoppa över frukosten och gå direkt på lunchen, du kommer att vara hungrig och ta mycket mat, men kommer inte att orka äta de du tagit till dig. Du kommer att bli mät efter helften (i alla fall funkar min mage så).

Denna typen av fasta gör jag inte dagar då jag har något inplanterat som kräver att jag är på topp. Jag gör det inte heller om jag går upp för tidigt. Det får inte bli för många timmar utan mat, för då blir i alla fall jag grinig. Så en helg där du tar lite sovmorgon är en bra första test, för att se hur din kropp reagerar. Sen kan man ju istället för lunch ta ett litet större mellanmål på förmiddagen, om man är en pigg morgonmänniska som inte gillar att ta sovmorgon.

Jag vill också påminna er om att det inte är farligt att vara hungrig emellanåt, se bara till att hålla upp blodsockret. Annars blir det en dag med missförstånd och dåligt tålamod. Och en omgivning som ser dig som grinig.

 

PS.

Jag har nu flyttat hemifrån igen så planerar för veckans matsedel, den kommer att komma i slutat av veckan och gälla för nästa vecka.

Vi har fortfarande ingen ugn. Idéerna om vad man kan laga utan. Börjar ta slut. Fantasierna om vad man hade kunnat göra ifall de hade funnits en ugn. Blir bara fler och fler. På tisdag kommer förhoppningsvis den nya ugnen. Då kommer det bakas och lagas som bara den. Det är i alla fall ett som är säkert.

I kväll äter vi det som finns hemma. Med andra ord. Råstekt potatis med zuccini/paprikaröra. Och vitlöksås. Och en kräm rostade valnötter och fetaost.

Läsk.

Dricks väldigt mycket i vårt samhälle. Men inte hemma hos oss. Under min uppväxt har läsk varit något som tillhör extra ”lyx”. Det innebär att vi bara köpte och drack läsk, när det skulle vara lite extra festligt. Som födelsedagar, jul, nyår och så vidare. Även idag har jag den inställningen till läsk. Idag dricker jag läsk lite oftare trots det, eftersom det blir fler festliga tillfällen än när man är liten. Jag är där emot inte en av dem som köper läsk varje vecka eller när jag är törstig och ska ha något snabbt. Med detta vill jag säga att jag inte anser att läsk är någon vardagsvara. Uten något man ska unna sig då och då. Eftersom det inte släcker törst och dessutom är väldigt onyttigt. Jag vill också tillägga att det inte är nyttigare med light-produkter. Det är faktiskt farligt att dricka light om man inte har diabetes. Eftersom man då lurar kroppen och insulinintaget. Det i sin tur kan leda till att man får diabetes. Så vill man vara ”nyttig” är det bättre att dricka läsk sällan och istället dricka vanlig läsk när man väl dricker. (Liten mängd light är inte farligt, så dricker man det då och då är ingen skada sked. Men man ska inte tro att det är ett bättre alternativ.)

Lite nytt.

Från och med nu kommer nog inläggen i bloggen att se lite annorlunda ut. Detta är eftersom mitt projektarbete har blivit avbrutet. Bloggen kommer finnas kvar och jag tror att den förändring ni kommer att se är att den blir lite ”slappare”. Jag känner inte längre kraven att prestera på topp. I alla fall inte vid varje inlägg. Min förhoppning är att den snarare kan blir flera små inlägg istället för få och stora. Jag vill fortfarande ha era önskemål om vad jag sak skriva. Recept och tips kommer komma precis som innan. Finns det än önskan att jag tar upp mer begrepp om hälsan gör jag gärna de. Eftersom det är de som intresserar mig.

Ingen lust.

Ibland är jag och maten bästa vänner. Och sedan är vi ovänner. Det är lika med att jag äter så lite jag bara kan. Oftast blir vi ovänner eftersom jag inte är hungrig. Vad det i sin tur beror på, vet jag inte exakt. Jag tror att jag låter mitt humör påverka vad jag äter. När jag är ledsen eller glad vill jag ha massor av mat. Kanske för att trösta eller fira. Fast de händer också ofta att jag inte äter för att straffa mig själv. Eller att jag äter mycket av samma anledning. När jag är arg eller känner mig ensam, då äter jag inte alls. Inte heller när jag är trött. Så hur har jag då lyckats överleva som en normalviktig person. Jo, jag äter ändå. Jag gör så att jag äter när andra äter, inte så mycket. Bara tillräckligt. Så jag ändå orkar med vad jag ska göra. Här har jag en fördel eftersom jag bor hemma. Annars skulle de antagligen bli mycket mindre mat. Så när du, om du känner som jag ibland. Försök att ha kvar dina matvanor. Som de är innan du kommer in i denna tråkiga, negativa spiralen. Kanske är det någon av er som har ett bra tips om hur jag ska bli bättre på detta?! Att inte låta humöret och känslorna bestämma, vad som ska få komma in. Som jag sa i början. Ibland är vi bästa vänner och då fungerar allt bra.

Tränings tips.

Kanske är det så att du har som nyårsmål att komma igång med träningen. I så fall kommer lite tips och tankar nu. Jag har länge varit intresserad av yoga. Det är kul och en lagom utmaning. Det är jobbigt men på ett skönt och bra sätt.

Så mitt första tips är: våga testa på något nytt. Hitta din träningsform.

Något annat som jag är löjligt förtjust i är styrketräning. Just för att man blir så död efteråt. Styrketräning kan man göra så mycket av också. Man kan göra det själv hemma i teverummet. Eller så kan man göra det på gymmet. På sommaren kan man göra det ute i solen. Man kan också gå på ett pass.

Så tips nummer två: Hitta nya ställen att utöva din träning.

Tips nummer tre: Gör gärna flera olika grejer. Så att träningen blir varierande och stimulerande. Om man kombinerar flera olika träningsformer får man ju också flera olika effekter på kroppen.

Tips nummer fyra: Om ni vill ha förslag på övningar för magen, kolla in denna blogg.

Början på 2013.

Här kommer ännu ett bevis på att man kan äta gott  även som vegetarian. Jag ska nu ge er en liten inblick i familjens nyårsmat. Eftersom vi glömde handla förrätt går vi direkt till huvudrätten. För tillfället har vi ännu ett handikap i köket, då pappa hade sönder ugnen två dagar innan jul. (Men det går att laga god mat ändå.) Som huvudrätt blir det plockmat, som består av moussaka, egengjorda majstortillas, friterade kikärtsbiffar, turkisk yoghurt, diverse grönsaker, salsasås, vitlöksås och briost.
Dagens efterrätt: pannakotta. Tyvärr inte vegetarisk eftersom gelésockret var slut i affären, så vi får leta fram gelatin vi hade i skafferiet.

Självklart kan man äta detta även när det inte är nyår. Receptet på kikärtsbiffarna kommer att komma inom snar framtid.

DSC_0008
Mycket bättre fyrverkeri än de som syns på himlen.

DSC_0034

DSC_0077